dimecres, 9 d’abril del 2008

Les TIC a l'Educació Infantil 2a part

Continuant amb la lectura del llibre "Les TIC a l'Educació Infantil" és important resaltar una part d'aquest, aquella que fa referència a l'organització i gestió dels recursos TIC i al programari i recursos didàctics per a Educació Infantil.
És impressionant l'infinitat d'aspectes que cal plantejar-se abans d'implantar les TIC a l'escola, des de la necessitat de l'existència d'una organització i coordinació encarregada de tot el procés i el seu manteniment fins a la qüestió "aula d'ordinadors o ordinadors a l'aula?".
La implantació de les TIC a l'escola és una realitat més que imminent, per tant considere d'especial importància aquest "manual" de comportament i assessorament davant el canvi. És esgarrifadora la quantitat de detalls que cal tenir en compte a l'hora de treballar amb les TIC, no mai m'havia plantejat l'enorme importància que té el fet que els ordinadors siguen mòbils (potàtils) o no ho siguen, per exemple. Encara que considere que és una part del progrés em sembla que està un poc lluny de ser general, ja que hi ha molts centres als que els resulta molt difícil adquirir la maquinària necessària. De fet, els autors expressen el seu desig que siga una realitat en dos anys, i ja han passat aquestos i no és així en tots els casos.
D'una banda, és molt important el reciclatge dels docents, és necessària la implicació d'aquestos per a què un projecte d'aquesta mida es puga portar endavant. I, d'altra banda, el treball en equip entre equip directiu, la comissió d'inormàtica i el claustre de mestres.
I, pel que fa a la qüestió plantejada "aula d'ordinadors o ordinadors a l'aula", la resposta és evident per tots els avantatges que suposa l'ordinador a l'aula, sobretot a l'aula d'infantil. I així ho veuen els autors amb la següent argumentació: "l'ordinador a l'aula ha de ser utilitzat com una eina d'ús quotidià que doni suport i reforci aspectes curriculars tant pel que fa a conceptes i procediments, com pel que fa a actituds, valors i normes. Cal vetllar perquè l'ús de l'ordinador a l'aula es vagi normalitzant i adquireixi la categoria de material i eina d'aula, i es pugui equiparar el seu ús a la pissarra, a la pintura, als jocs de taula..."
Sense dubte, és una eina que ens permet infinitat de possibilitats, peró que no són possibles si no es cumplix amb les necessitats informàtiques de cada centre i de cada aula, com és per exemple el fet que existeixin pantalles tàctils per a aquells xiquets i xiquetes que tenen problemes de coordinació ull-mà.
Per finalitzar el meu breu anàlisi sobre les TIC a l'Educació Infantil cal destacar la quantitat de recursos didàctics i de programari que existeix i que està al nostre abast. Normalment als ordinadors de les escoles infantils sempre es conta amb un processador de text, un programa de dibuix, un programa de presentació, un programa JClic, un programa de tractament d'imatge i un programa d'enregistrament de so, entre d'altres. A més de tots els portals que existeixen a la xarxa que ens permeten obtenir informació i treballar amb els xiquets i xiquetes. Em desperta especial interés el web http://www.edu365.cat/ , on trobem activitats variades i projectes, contes, música i tot allò que necessitem per treballar amb els xiquets i xiquetes. Al llibre trobem un llistat de webs molt útils per al nostre actual i futur treball, que ens permeten cercar activitats d'una manera senzilla i ràpida. Un altre exemple d'aquestos seria http://www.waece.org/ on trobem informació per als docents i educadors sobre totes aquelles activitats que es realitzen que ens poden ajudar a millorar la nostra docència. A continuació faig un llistat d'alguns que m'han resultat especialment interessants:
Recomane la seua visita, així com al lectura del llibre: "Les TIC a l'educació Infantil", Cases.J i Torrescasana.M, Ed. UOC, Barcelona 2006.

ADÉU!!!