dimarts, 8 d’abril del 2008

El paper del llenguatge audiovisual i les tecnologies de la informació i la comunicació en el currículum d'Educació Infantil.

A les líníes vinents presente un xicotet anàlisi sobre el paper de les noves tecnologies al currículum d'Educació Infantil, és a dir, el paper del llenguatge audiovisual i les tecnologies de la informació i la comunicació en el currículum d'Educació Infantil.
A la societat en què vivim és evident la gran influència i importància que tenen les TIC, per tant, és necessari contemplar la presència d'aquestes a l'educació i, en aquest cas concret, ens centrem en el que a nosaltres ens interessa, l'Educació Infantil.
Les noves tecnologies són presents a totes les àrees del currículum del segon cicle d'Educació Infantil. Aquestes formen part dels continguts de l'etapa en quan a què l'administració educativa deu fomentar una iniciació en les tecnologies de la informació i la comunicació per a tots els xiquets i xiquetes. Tots els continguts de les diferents àrees es treballen de manera transversal, de mode que les propostes didàctiques els engloben tots.
A l'àrea de coneixement de sí mateix i autonomia personal trobem l'enorme importància del llenguatge en l'adquisició d'autonomia personal i en la relació i comunicació amb els demés, on trobem, entre altres, el llenguatge audiovisual. És un element bàsic per a la relació amb els demés i la competència social.
A l'àrea de coneixement de l'entorn les noves tecnologies són molt presents com a elements de l'entorn que envolta als xiquets i xiquetes, el que fa que aquestos identifiquen el seu paper i s'interessen pel seu coneixement i les usen.
I, per últim, l'àrea on trobem major presència de les noves tecnologies és la que fa referència a comunicació i representació. Com ja he comentat abans el llenguatge audiovisual i les tecnologies de la informació i la comunicació són una part molt important en la formació dels xiquets i xiquetes de la nostra societat. És inevitable la presència d'aquestes en la vida infantil, tant a l'aula com en la vida individual de cada alumne i alumna amb la família, els amics..., per això és necessari un tractament apropiat i educatiu que inicie a l'alumnat en la comprensió dels missatges audiovisuals i en al seva utilització. Ja que en un futur serà la seva eina de treball i, segurament, de comunicació.
Els continguts que trobem a aquesta àrea relacionats amb el llenguatge audiovisual i les tecnologies de la informació i la comunicació es basen en: interpretació de missatges, textos i relats produïts per mitjans audiovisuals; iniciació en l'ús d'instruments tecnològics com a elements de comunicació; apropament a produccions audiovisuals; distinció progressiva entre la realitat i la representació audiovisual; presa progressiva de conciència de la necessitat d'un us moderat dels mitjans audiovisuals i de les tecnologies de la informació i la comunicació.
Com podem veure, les noves tecnologies hi són molt presents a l'Educació Infantil i, per això, nosaltres com a mestres necessitem una formació bàsica i competent per a poder ensenyar tot allò necessari per a desinvoltar-se i que està contemplat al currículum.

ADÉU!!!