dilluns, 7 d’abril del 2008

Anàlisi: "Les TIC a l'Educació Infantil" 1a part.

A continuació presente un resum dels dos primers capítols del llibre "Les TIC a l'Educació Infantil". El primer d'ells a mode d'introducció i el segon fa referència a les aportacions de les TIC a l'Educació Infantil.

Abans de començar amb l'anàlisi d'aquestos dos capítols m'agradaria destacar l'enorme veritat que citen els autors al prinicipi del llibre "M'ho van explicar i ho vaig oblidar. Ho vaig veure i ho vaig entendre. Ho vaig fer i ho vaig aprendre". Pense que no es podria explicar d'altra manera l'enorme importància de la participació activa de l'alumnat en els processos d'aprenetatge, sobretot si es volen aconseguir aprenentatges significatius.

El primer capítol és una reflexió sobre el canvi de la societat actual i les adaptacions i modificacions que aquest comporta. Un dels principals canvis que es donen a l'actualitat el trobem relacionat en les noves tecnologies i l'escola. La revolució tecnològica afecta directament a l'escola, tant a docents com a alumnes i famílies, i comporta una necessària adapatació a aquesta nova situació, que integre nous espais, noves metodologies i nous recursos, entre d'altres.

El segon capítol ens mostra tots els avantatges i aportacions de les TIC a l'escola, concretament a l'Educació Infantil.
En primer lloc estableix la relació entre aquestes i el procés de desenvolupament dels nens i nenes, de manera que ens ofereix la progressiva adaptació de les noves tecnologies al procés de desenvolupament segons el cicle maduratiu d'aquestos, passant a ser les TIC un gran recurs didàctic.
En segon lloc, la necessitat de les Noves Tecnologies de la Informació i la Comunicació al Pla Curricular,és a dir, l'adaptació d'aquestes a totes les àrees de l'Educació Infantil: descoberta d'un mateix, descoberta de l'entorn natural i social i intercomunicació i llenguatge.
En tercer lloc, un aspecte molt important per a nosaltres, com a futures docents, ja que destaca el paper del mestre i les TIC, els canvis i modificacions que es donen en la funció del mestre com a docent. Com a mestres, hem de saber introduir i treballar amb les noves tecnologies a l'aula i aconseguir que l'alumnat sigui el protagonista en la construcció del seu propi coneixement. Ací cobra especial importància la capacitat del docent d'esbrinar els coneixements previs de l'alumnat en matèria de noves tecnologies i la relació mestre-alumne, que juntes propicien la construcció d'aprenentatges significatius. A més, es poden aprofitar les TIC com a mitjà de comunicació entre mestres i famílies.
I, per últim, els autors destaquen la importancia del treball en equip a un centre, de cara a la utilització de les TIC com a instrument de recerca de materials i de suport entre mestres.

Com a conclusió, les TIC han d'aconseguir grans canvis per a què se'ls puga traure el màxim profit a l'escola: acceptació, modificació d'objectius i metodologia, qualitat, treball en equip, implicació, concreció i adequació.

ADÉU!!!